
CONTENT ANALYSIS

The Wall Street Journal article reviewed below attempts to tie re-authoritarianization in Kyrgyzstan with increasing Russian influence in the Central Asian country.  The real reason behind disenchantment with Bakiev’s regime expressed in the article, however, is the hapless misinterpretation by Bishkek to ostensibly ‘terminate’ the U.S. lease of Manas.  Once again the U.S. mainstream media has gotten it wrong.  Less than two weeks after this article was published, the Kyrgyz had renegotiated a new deal with the U.S. allowing the latter’s base to remain at a higher renting price.  All along it was clear that the cancellation of the lease and the Kyrgyz’s alleged decision to close down the base was in part, 1) a ploy by the Kyrgyz to get more money from Washington, and 2) in part a ploy by Moscow to gather bargaining chips in its negotiations with the new U.S. administration and to demonstrate to Washington that it can limit the U.S. presence in the region.  The Kyrgyz move was immediately interpreted in the West as induced through pressure by Moscow because it was announced following a meeting with Medvedev and the announcement of a substantial Moscow aid package for Bishkek. Moscow, it was assumed, was trying to block any and all U.S. access to Central Asia.  In a meeting with Russian ambassador to the UN Vitalii Churkin in April, just days after the announcement, I suggested to Churkin that this was really a clever bargaining maneuver by Bakiev who was seeking a much higher rental fee from the U.S. and assistance from Russia.  He agreed this interpretation was very plausible. The ostensible role of Moscow underscored both the strength of the Bishkek maneuver for Kyrgyzstan and allowed Moscow to gather bargaining chips in upcoming negotiations over various issues and the overall U.S.-Russian relationship. Again, it underscored Moscow’s potential to influence and even control U.S. access to Central Asian bases or ‘transit centers.’  In addition, under this scenario, Bishkek can play one side off against the other and get more assistance from both.  These explanations for the Manas Base cancellation were never considered in the U.S. mainstream media.  Instead, it was immediately assumed that it was simply a matter of Moscow having pressured Bishkek and having opposed and “outfoxed” Washington, as author and editors of the article under review below do.
KEY:
1   Opinion presented as news   
2   Omission of key facts   
3   Inaccurate statement/data   
4   Claim unsupported by data/facts   
5   Sensationalized text    
6   Slanted terminology    
7   One-sided perspective    
8   Lack of comparative context   
9   Overuse of same Russian source   
10   Overuse of same Western source   
11   Unidentified source   
12   Lack of historical context   
13   Lack of cultural context   
14   Obsolete information   
15   Repetitious clichés/ words   
16   Inflammatory headline    
17  Cold War rhetoric
Wall Street Journal
June 11, 2009
Russians Outfox U.S. in Latest Great Game
ALAN CULLISON


BISHKEK, Kyrgyzstan -- One at a time the government's top critics seemed to go to jail, or simply disappear.


Syrgak Abdyldayev, a local journalist, began to investigate whether the attacks had anything to do with a team of Russian-speaking specialists who arrived last year to advise the Kyrgyz government. He published several scathing articles accusing the government of shunting aside its opponents and turning to Moscow for financial support, including one in February that likened Russian aid to "oxygen for a sinking submarine."


Then Mr. Abdyldayev became a victim. Three men attacked him with metal pipes as he left his newspaper one evening in March, broke both his arms, his ribs and a leg, and stabbed him 26 times in the buttocks
.2,7


Times are changing in Kyrgyzstan, a mountainous Central Asian republic that not long ago was a hoped-for springboard for Western-style democracy in the former Soviet Union.


The president, Kurmanbek Bakiyev, has steered Kyrgyzstan sharply back into the orbit of Moscow
.2,7 In January, Mr. Bakiyev jolted Washington by announcing he was evicting the U.S. from an air base that has been crucial to the supply of troops fighting in Afghanistan. And political freedom here, as in Russia, is in decline. The Kyrgyz and Russian governments deny any link to the attacks on Kyrgyz critics
.4,7


In the West, hopes were high that the global financial crisis would rein in Vladimir Putin's assertive foreign policy
.7 But here, as in other parts of the former Soviet Union, hard times have had the opposite effect: The Russians are coming back
.3,7


Russia has been hit by the crisis, but remains far richer than its former satellites
,3,7 and it has used its largess to regain clout near its borders, in what President Dmitry Medvedev calls the "zone of privileged interests."

"Basically Russia sees the crisis as an opportunity to increase its influence in the post-Soviet space," said Nikolai Zlobin, analyst for the Center for Strategic Studies in Washington, D.C., who meets regularly with Russian officials. "They think this is the right time to act.
"2,7

Moscow has already delivered more than $300 million of a $2.1 billion aid package to Kyrgyzstan it promised Mr. Bakiyev when he announced he was evicting U.S. troops from the base
.2,7 That has helped the Kyrgyz government pay wages and pensions as Mr. Bakiyev competes in hastily called presidential elections in July.

Moscow lately considered extending a $5 billion loan to the cash-starved government in Ukraine, and has held talks on credits for Belarus and Armenia
.2,7

This week Mr. Putin stunned Western officials by announcing that Russia would pull its long-standing application to join the World Trade Organization, and instead form a trade block with neighboring Kazakstan and Belarus. Western officials say the move appears to be a pressure tactic by the Kremlin, which has been frustrated by the lengthy WTO application process
.2,7

Moscow's assertiveness poses a challenge to President Barack Obama as he vows to "reset" relations with Russia in the run-up to his first presidential visit to Moscow in July. Both the U.S. and Russia are praising a new level of cooperation on arms control and other issues. But they remain at odds over how much influence the other should exert in Russia's traditional backyard.

Lately the Kyrgyz government has said it is open to talks on keeping the U.S. base on its soil. But even the threat of closure sends a clear message to Washington, analysts say, that the U.S. must show greater respect to Moscow in the region.

In Kyrgyzstan, opposition politicians fear the reset could mean a new era of American accommodation to the Kremlin. As the U.S. has grown preoccupied with its wars in Iraq and Afghanistan and its economic crisis at home, it has dialed back its support of Western-style democracy, they say
.2,7

"The American ambassadors used to be very outspoken about their opinions," said Medet Sadyrkulov, a former head of Mr. Bakiyev's administration. "Now they have gone quiet.”

 
The U.S. ambassador, Tatiana C. Gfoeller, declined to be interviewed for this article. State Department officials in Washington likewise declined to comment
.7

In the fall, the Kyrgyz government cut off broadcasts of U.S-funded Radio Free Europe and Radio Liberty, which had hosted a talk show critical of regional elections that were swept by mostly pro-government parties. The U.S. issued a statement of protest, but the programming has remained off the air
.2,7

Russian state television, which is broadcast throughout the country, has beamed in a steady stream of reports critical of the U.S. presence, alleging the U.S. base here was a center of high-tech surveillance and drug dealing
.3,2,7 The U.S. denies that.

The political climate in Kyrgyzstan chilled, too.

Days after Mr. Sadyrkulov shared his views in an interview with The Wall Street Journal in March, his body was found in his burned-out car outside Bishkek. Colleagues call his death a political killing. The government says he died in a car accident
.1,7

In the interview, he said he quit his job in the presidential administration largely because he worried that Mr. Bakiyev was taking the country too close to the Kremlin.

The history of the air base in Kyrgyzstan mirrors the trajectory of U.S. relations with Russia, from an era of burgeoning friendship to distrust.

After the 2001 attacks on New York and Washington, Mr. Putin called the then-president of Kyrgyzstan, Askar Akayev, and told him that "the U.S. is our ally in the war on terror and that we should let them in," one former senior Kremlin official recalled. Mr. Putin also lobbied the president of Uzbekistan, who allowed the U.S. to set up on another Soviet-era base, Khanabad
.2,7

The U.S. needed the bases to funnel soldiers and supplies to Afghanistan. At the time, the former Kremlin official said, the U.S. told the Russians they would only stay on the bases during the "active phase" of the war, for 12 to 18 months.

By 2003, the Kremlin was anxious about the prolonged U.S. presence. Late that year, Mr. Putin flew to Bishkek to mark the opening of Russia's own nearby airfield. He was angered by the U.S. invasion of Iraq, which he staunchly opposed. Then the Americans began to say the bases were "strategic" and that they were staying, the former Kremlin official said.

"The existence of these bases was viewed as a trick," the former Kremlin official said. "So we felt no moral obligation to keep them open."

U.S. officials deny they gave any timetable for withdrawing from the bases.

Moscow's suspicions were heightened by a wave of so-called color revolutions that swept the former USSR, beginning with Georgia in November 2003, followed by Ukraine in 2004 and Kyrgyzstan in 2005.

President George W. Bush praised the revolts, promising to spread democracy to the far corners of the world. Kremlin officials feared the U.S. was fomenting rebellion in Russia itself, and accused the U.S. of organizing the revolts through nongovernment organizations, something the U.S. denies.

The wave of unrest halted in repressive Uzbekistan, where in May 2005 troops fired on protesters, killing hundreds. Russia backed the crackdown; the U.S. called for an investigation
.3,2,7

Encouraged by Moscow and China, Uzbekistan kicked U.S. troops out. The U.S. was forced to shift resupply operations to the air base in Kyrgyzstan.

Relations with Mr. Bakiyev's government were cool from the outset. The Kyrgyz leader swept to power after chaotic protests over rigged parliamentary elections in 2005. He set about shuttering independent media outlets and founding a progovernment party that sidelined rivals
.3,2,7

Mr. Bakiyev soon began pressuring the U.S. to raise the rent it paid for the base. Talks nearly derailed in July 2006, when his government expelled two U.S. diplomats for allegedly spying. Mr. Bakiyev suspected they were funding the political opposition, says former Kyrgyz Foreign Minister Alikbek Dzhekshenkulov. "The Russians wound him up," he says. Other Kyrgyz officials say the expulsions were Mr. Dzhekshenkulov's idea
.2,7

In the end, Washington agreed to an eightfold rent increase, to $20 million a year.

In September 2006, a U.S. air tanker collided with Mr. Bakiyev's official plane on the runway of the airport, putting the Kyrgyz craft out of commission.

The U.S. paid to repair the plane, though an American probe blamed a Kyrgyz air traffic controller for the wreck. Before the investigation was even complete, though, Russia gave Mr. Bakiyev a new Tupolev airliner as a gift, said Mr. Sadyrkulov, the former head of administration, before his death.

Mr. Bakiyev "was very offended" with the U.S. over the incident, Mr. Sadyrkulov said. It was another case where "the Russians showed they were much easier to deal with," he said.

In December 2006, a U.S. guard at the base shot a Kyrgyz truck driver to death, after he said the driver brandished a knife at a base gate. Kyrgyz officials wanted to try him for murder inside the country, but the U.S. flew him back to the U.S.

Mr. Bakiyev "wanted some kind of meaningful support... signs of cooperation, partnership," said Sergei Masaulov, spokesman for the Kyrgyz presidential administration. Instead he got "signs of disdain," he said.

Mr. Masaulov said the Americans never engaged his government on a long-term plan for economic prosperity. A landlocked nation of five million, Kyrgyzstan lacks the vast natural resources of its neighbors, and officials had long hoped that its glacial lakes and snowcapped mountains could turn it into a hydroelectric supplier. But neither the Russians nor the Americans ever came up with the money to fund such a project.

Last summer, Russia began high-level talks about an aid package to Kyrgyzstan, including construction of a $1.7 billion hydroelectric power project that would employ thousands and turn the country into a major exporter for the region, Mr. Sadyrkulov said.

The two sides agreed in principle in December, Mr. Sadyrkulov, the former head of presidential administration said, when Mr. Medvedev and the Kyrgyz president met again, one on one, in the Kazakh capital of Astana
.7 The Russians applied "very bad pressure" at the meeting, Mr. Sadyrkulov said. The Kremlin denies putting any pressure on the Kyrgyz over the U.S. base.

Mr. Masaulov, the presidential spokesman denied any "direct connection" between aid and the base closure. "But its obvious that when people meet on the diplomatic level, they talk about their interests, and what they want," he said.

In January, U.S. Central Command Chief Gen. David Petraeus visited Bishkek, but Mr. Bakiyev declined to meet him. Still, Mr. Petraeus called a news conference to report that other top Kyrgyz officials told him there were no plans to shut the base.

Shortly after he left town, a longtime ally of Mr. Putin, Russian Deputy Prime Minister Igor Sechin, flew into town and hammered out the details of an aid package to Kyrgyzstan.

Mr. Bakiyev then flew to Moscow, where the deal was signed, and the Kyrgyz president announced at a Kremlin press conference that he was kicking the American forces out of the country. U.S. officials were stunned. "Frankly, we thought it was a negotiating tactic, and we were ready to call their bluff," said a military official. "But it's becoming clearer that, no kidding, they want us out
."2,7

Mr. Sadyrkulov, who quit his job with the president in January, tried to rally Kyrgyzstan's fragmented opposition. He began traveling to neighboring Kazakhstan to meet U.S. officials, as they were afraid to meet with him inside the country, he said
.7

He drove to Almaty for meetings March 12, and shortly after midnight called his wife to say that he was driving back. He was held up at a border post for questioning, he told her, and would be home in a few hours.

Police say they found his body hours later, along with his driver and another passenger in the burned-out carcass of his car.


Dr. Gordon M. Hahn – Analyst/Consultant, Russia Other Points of View – Russia Media Watch; Senior Researcher, Monterey Terrorism Research and Education Program and Visiting Assistant Professor, Graduate School of International Policy Studies, Monterey Institute of International Studies, Monterey, California; and Senior Researcher, Center for Terrorism and Intelligence Studies (CETIS), Akribis Group. Dr Hahn is author of two well-received books, Russia’s Islamic Threat (Yale University Press, 2007) and Russia’s Revolution From Above (Transaction, 2002), and numerous articles on Russian and Eurasian politics.

2,7 OMISSION OF KEY FACTS and ONE-SIDED PERSPECTIVE: Omitted from this account is that post-Soviet Krygyzstan governments have been more than capable on their own of violating political, civil, and human rights without Russian assistance for some two decades.  Now that another colored revolution has failed to live up to American and Western expectations of democratization, which included abandoning ties with Russia, the old “Washington consensus” must blame the failure on Russian meddling.  Moreover, the American journalist here writes with greater certitude than the Kyrgyz journalist, who has covered increasing Kyrgyz authoritarianism and greater reliance on Moscow as separate phenomena, and was only investigating whether the two phenomena were connected.  His American counterpart has his conclusion ready and immediately begins to associate the two, so readers will conclude that Kyrgyz authoritarianism is a function of close relations with Moscow.


2,7 OMISSION OF KEY FACTS and ONE-SIDED PERSPECTIVE: The article cleverly covers up the fact that it was U.S. mainstream media outlets like the Wall Street Journal that got it wrong regarding Bakiev’s rise to power in the Tulip Revolution by assuming it was a democratic revolution from below against eastern and Russian-style despotism, when it was actually a strictly local, intra-elite affair and had less to do with democratization or Russia-versus-the-West – and much more to do with personal and clan power.


4,7 CLAIM UNSUPPORTED BY DATA/FACTS and  ONE SIDED PERSPECTIVE: Again the author is attempting to attach re-authoritarianization in Kyrgyzstan with Bishkek’s retention of close relations with Russia without a shred of anything but the most circumstantial of evidence.  This time, however, the real reason behind the disenchantment with Bakiev’s regime: the move by Bishkek to ostensibly ‘terminate’ the U.S. lease of Manas.  This move was immediately interpreted in the West as induced through pressure by Moscow because it was announced after a meeting with Medvedev and an announcement of a substantial Moscow aid package for Bishkek.  In a meeting with Russian ambassador to the UN Vitali Churkin in April, just days after the announcement, I proposed to Churkin that this was really a clever bargaining maneuver by Bishkek which was seeking a much higher rental fee from the U.S.  He agreed this interpretation was very viable.  The ostensible role of Moscow underscored both the strength of the Bishkek maneuver for Kyrgyzstan and allowed Moscow to gather bargaining chips in upcoming negotiations over various issues and the overall U.S.-Russian relationship and to underscore its potential to influence and even control U.S. access to Central Asian bases or ‘transit centers.’  This point was also made in Gordon M. Hahn’s analysis, “U.S.-Russian Relations and the War Against Jihadism,” Century Foundation, Hart-Matlock Russia Working Group Paper, May 2009, www.tcf.org/publications/internationalaffairs/hahn.pdf.  Such possible interpretations of the Manas cancellation were never considered in the U.S. mainstream media.  Instead, it was immediately assumed that Moscow forced Bishkek’s hand and “outfoxed” Washington in its effort to kick the U.S out of Central Asia, as the article under review here does.  


7 ONE-SIDED PERSPECTIVE: Here, a U.S. mainstream media outlet with close ties to those who have been making the argument that Russia needs to get over ‘19th century’, ‘Cold War-era’ and ‘zero-sum thinking’ regarding relations with the West, especially in regards to those relations in the former Soviet bloc and former Soviet Union, is taking the very same ‘19th century’, ‘Cold War-era’ and ‘zero-sum’ approach.


3,7 INACCURATE STATEMENT/DATA and ONE-SIDED PERSPECTIVE: The Russians never ‘left’; Russia has retained influence in most of the former Soviet republics except those that have joined NATO or are being enticed by the West to join.


3,7 INACCURTATE STATEMENT/DATA and ONE-SIDED PERSPECTIVE: Russia never had “satellites.”  This term was used to describe the Soviet bloc countries controlled by the USSR, not the republics of the USSR.  Russia and the other former Soviet republics were all victims of the Soviet communist regime; the use of the concept of ‘Russia’s satellites’ gives the impression that it was Russia that foisted communism on the other Soviet republics consistent with the new trend in the falsification of history that blames communism’s rise on Russia rather than on the perverse leftist ideology that spawned it and was broadly popular across Europe, Tsarist Russia and other regions of the world at the beginning of the 20th century. 


2,7 OMISSION OF KEY FACTS and ONE-SIDED PERSPECTIVE: The implication from this following from the article’s introduction about arrests and beatings allegedly tied to Russia’s presence in Kyrgyzstan is that Russia is acting imperialistically in trying to increase its influence in countries on its own border.  The U.S. and the West’s expansion of the most powerful military alliance in world history to Russia’s borders, literally thousands of miles from the U.S. is what?  It is the expansion of American influence far beyond what Russia seeks.  This is global politics and there is no necessarily normative imprimatur that should be put on it. 


2,7 OMISSION OF KEY FACTS and ONE-SIDED PERSPECTIVE: Again the article ties Russia’s assistance to Bishkek as being driven exclusively by Moscow’s neo-imperial instinct to block America’s access to the Manas base.  Other causes such as the normal great power tendency to maintain and expand influence especially in border regions and stabilizing regional economies with which Russia has deep ties in the face of the global economic crisis, are downplayed.  Again, the author must explain now why is it that Bishkek changed its policy and has extended its lease of Manas to the U.S., if Moscow has such overwhelming influence over Bishkek, then how did he get it so wrong.


2,7 OMISSION OF KEY FACTS and ONE-SIDED PERSPECTIVE: Again, as with Stephens’ one-sided discussion of Russia’s assistance to Bishkek as being driven exclusively by Moscow’s neo-imperial instinct to block America’s access to Manas, his discussion of Russian aid to Ukraine and perhaps Belarus and Armenia, omits other aspects of the issue.  Other causes such as the fact that these governments are searching for assistance from Russia during the economic crisis, the normal great power tendency to maintain and expand influence especially in border regions, and the normal desire to stabilize regional economies with which Russia has deep ties in the face of the global economic crisis, are downplayed.  Belarus and Armenia have maintained very close ties to Moscow since the Soviet collapse, so there is nothing new in this.  Despite difficulties in relations with Kiev because of the West’s attempts to bring Ukraine into NATO, that country has also maintained close if testy ties with Moscow.


2,7 OMISSION OF KEY FACTS and ONE-SIDED PERSPECTIVE: The author omits or is perhaps unaware of the fact that Moscow has had a Customs Union with Belarus and Kazkahstan for years and has been negotiating its upgrade to an economic union.  Given the opposition to Russian membership in the WTO in Washington (lack of repeal of Jackson-Vani law impinges on Moscow’s WTO application) and the more russophobic capitols like Warsaw and Tbilisi.


2,7 OMISSION OF KEY FACTS and ONE-SIDED PERSPECTIVE: Of course, the take by U.S. mainstream media and the Wall Street Journal until Kyrgyzstan joined Russia in dissembling the U.S. lease of Manas, was that Bakiev’s “Tulip Revolution” was yet another democratic victory by way of colored revolution over Russian imperialism.  Now, the U.S. media consensus is that the opposition to Bakiev is the be-all and end-all of democratization and Westernization against the authoritarian Moscow threat.


7 ONE-SIDED PERSPECTIVE: Here, a different one-sided perspective is at work; one driven by the exigencies of U.S. domestic politics.  As the liberal Democratic Obama administration pushes for a ‘reset’ of U.S.-Russian relations and perhaps backs off the democratization-centric and anti-Russian Eurasia policy of the past, the conservative and pro-Republican Wall Street Journal begins to oppose the Obama policy because he is an internal political opponent.  


2,7 OMISSION OF KEY FACTS and ONE-SIDED PERSPECTIVE:  It is curious how these facts are written about only after Bishkek cancelled the U.S. lease at Manas and the Obama administration came to power and began seeking a reset in U.S.-Russian relations.  Earlier, these facts were omitted from Western reporting because Bishkek had to be held up as the paragon of colored democratization since it allowed Manas to be used by the U.S.  See two previous footnote commentaries. 


3,2,7 INACCURATE STATEMENT/DATA, OMISSION OF KEY FACTS, and ONE-SIDED PERSPECTIVE: It is an overstatement and therefore inaccurate statement to say that Russian television broadcast a “steady stream” of reports critical of the U.S. presence.  There were occasional reports of this kind, some of which were reported in the Western media, including the case of an American soldier shooting a Kyrgyzstan resident, which created considerable negative reaction among the Kyrgyz population to the U.S. presence.  Moreover, omitted is the fact that the negative Russian attitude is not to any U.S. presence per se but to the U.S. military presence all along Russia’s borders resulting from NATO expansion to the Baltic states and the rest of Eastern Europe, the attempted expansion of NATO to neighboring Ukraine and Georgia, and U.S. military bases first in Uzbekistan and now in Kyrgyzstan.  Thus, the negative reaction is due to the U.S. military presence; NATO expansion has made the more necessary presence in Central Asia due to the Afghan war very problematic for Moscow.  Welcome to another of the negative consequences of NATO expansion.


1,7 OPINION PRESENTED AS NEWS and ONE-SIDED PERSPECTIVE: Without presenting or investigating the facts of the death, the author implies the conclusion that the Russian and/or Kyrgyz governments were behind what was a murder by preceding its mention with the phrase that the ‘political climate in Kyrgyzstan chilled”.  This combined with similar suggestions at the article’s outset is presenting opinion as fact and to the prejudice of one point of view without any supporting data.


2,7 OMISSION OF KEY FACTS and ONE-SIDED PERSPECTIVE: Of course, one of the issues that changed was NATO expansion to Eastern Europe including Russia’s neighboring Baltics, Washington’s unilateral withdrawal from the ABM Treaty, the proposed installation of ABM system components in Poland and Czech Republic, the attempted NATO expansion to Ukraine and Georgia, the consequent Georgian attack on North Ossetia under Georgian-perceived American protection, and Washington’s moral and material support for colored revolutions in Ukraine, Georgia, Kyrgyzstan, and Russia-ally Serbia. These rather rational explanations for Moscow’s disenchantment after supporting the U.S. after 9/11, are omitted from the article.


3,2,7 INACCURATE STATEMENT/DATA, OMISSION OF KEY FACTS, and ONE-SIDED PERSPECTIVE: The implication here is that Andijan was a democratic civil society uprising, when there is good evidence to suggest that the uprising was led by those tied to criminal and most likely jihadi groups. See Shirin Akiner, “Violence in Andijan, An Independent Assessment,” Central Asia Caucasus Institute Silk Road Studies Program Report, July 2005.  For other points of view see Amnesty International, “Uzbekistan: Lifting the siege on the truth about Andidzhan” September 2005; Embassy of Uzbekistan to the United States, Press Release on the Situation in Andijan, May 23, 2005,


www.uzbekistan.org/press/archive/198/; Embassy of the Republic of Uzbekistan, Letter from the Permanent Representative of Uzbekistan, August 13, 2006; Human Rights Watch, “Bullets Were Falling like Rain,” Vol. 17, No. 5(D). June 2005; Human Rights Watch, “Saving its Secrets, Government Repression in Andijan,” 2008; International Crisis Group, Uzbekistan, the Andijan Uprising. Asia Briefing N 38, Bishek/Brussels, May 25 2005; Letter from the Permanent Representative of Uzbekistan to the United Nations, June 26, 2006;


www.japan.mfa.uz/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=221; and Martha, Olcott, “Uzbekistan’s Tipping Point: The Violence in Andijan and What Comes Next, United States Helsinki Commission Briefing on Uzbekistan,” Carnegie Endowment for International Peace, May 19, 2005. www.carnegie.ru/en/pubs/media/72625.htm.


3,2,7 INACCURATE STATEMENT/DATA, OMISSION OF KEY FACTS, and ONE-SIDED PERSPECTIVE:  Again this was not the view of the U.S. mainstream media at the time. This is inaccurate in that it omits the fact that Western media interpreted the ‘Tulip Revolution” as yet another successful colored revolution bringing Western-style freedom and democracy to the former USSR, where Russian authoritarian threatened the fourth wave of democratization.


2,7 OMISSION OF KEY FACTS and ONE-SIDED PERSPECTIVE: Omitted is even the possibility that the U.S. embassy might have been assisting the opposition in Bishkek.  Since this has been the practice elsewhere in recent history – one can mention U.S. embassy assistance to Yeltsin in 1991 and 1993 – why should it be excluded as a possibility now?  Instead, in the one-sided fashion typical of U.S. mainstream media, only possible Russian interference is entertained. 


7 ONE-SIDED PERSPECTIVE: The reader will notice that these U.S. failings and Bishkek’s need to solve concrete domestic problems – factors which also might explain the Kyrgyz cancellation of the base lease – are buried near the end of the article in tried and true fashion to feign objectivity while front-loading the article with information that is to produce the preferred impression.


2,7 OMISSION OF KEY FACTS and ONE-SIDED PERSPECTIVE: The reader will note that this very sound explanation is buried deep in the article and presented by having a U.S. official mention it in passing and rejecting it on the basis of the cancellation.  Of course, now we know that Bishkek has agreed to extend the lease for more money, suggesting that this explanation (and not successful Russian efforts to block U.S. access) explains the initial lease cancellation.


7 ONE-SIDED PERSPECTIVE: This is mentioned in a rather one-sided way in that it is done –without noting that it means that the U.S. apparently does assist opposition forces.





�OMISSION OF KEY FACTS and ONE-SIDED PERSPECTIVE


�OMISSION OF KEY FACTS and ONE-SIDED PERSPECTIVE


�CLAIM UNSUPPORTED BY DATA/FACTS


�ONE-SIDED PERSPECTIVE


�INACCURTATE STATEMENT/DATA and ONE-SIDED PERSPECTIVE


�INACCURTATE STATEMENT/DATA and ONE-SIDED PERSPECTIVE


�OMISSION OF KEY FACTS and ONE-SIDED PERSPECTIVE


�OMISSION OF KEY FACTS and ONE-SIDED PERSPECTIVE


�OMISSION OF KEY FACTS and ONE-SIDED PERSPECTIVE


�OMISSION OF KEY FACTS and ONE-SIDED PERSPECTIVE


�OMISSION OF KEY FACTS and ONE-SIDED PERSPECTIVE


�ONE-SIDED PERSPECTIVE


�OMISSION OF KEY FACTS and ONE-SIDED PERSPECTIVE


�INACCURATE STATEMENT/DATA, OMISSION OF KEY FACTS, and ONE-SIDED PERSPECTIVE


�OPINION PRESENTED AS NEWS and ONE-SIDED PERSPECTIVE


�OMISSION OF KEY FACTS and ONE-SIDED PERSPECTIVE


�INACCURATE STATEMENT/DATA, OMISSION OF KEY FACTS, and ONE-SIDED PERSPECTIVE


�INACCURATE STATEMENT/DATA, OMISSION OF KEY FACTS, and ONE-SIDED PERSPECTIVE


�OMISSION OF KEY FACTS and ONE-SIDED PERSPECTIVE


�ONE-SIDED PERSPECTIVE


�OMISSION OF KEY FACTS and ONE-SIDED PERSPECTIVE


�ONE-SIDED PERSPECTIVE






