
CONTENT ANALYSIS

The Washington Post article reviewed below is yet another one from the paper littered with one-sided opinion masquerading as news.  The article is yet another that insinuates into readers’ minds the view that Russia is planning aggression against Ukraine and is solely to blame for the deterioration in relations between the two countries.  It contains numerous inaccurate statements, claims unsupported by data or facts, and a consistently one-sided perspective.  It should be noted that this article follows a summer replete with articles in the Post and other mainstream media and other news outlets purporting to show that Russia would attack Georgia this summer.  ROPV continues to wait and see when these predictions will be borne out in and whether anyone else will hold the U.S. mainstream media responsible in any way for its misleading reporting.
KEY:
1   Opinion presented as news   
2   Omission of key facts   
3   Inaccurate statement/data   
4   Claim unsupported by data/facts   
5   Sensationalized text    
6   Slanted terminology    
7   One-sided perspective    
8   Lack of comparative context   
9   Overuse of same Russian source   
10   Overuse of same Western source   
11   Unidentified source   
12   Lack of historical context   
13   Lack of cultural context   
14   Obsolete information   
15   Repetitious clichés/ words   
16   Inflammatory headline    
17  Cold War rhetoric

Washington Post
October 6, 2009
Ukraine-Russia Tensions Evident in Crimea - Kremlin Asserting Its Influence in Region
PHILIP P. PAN

SEVASTOPOL, Ukraine -- On maps, Crimea is Ukrainian territory, and this naval citadel on its southern coast is a Ukrainian city. But when court bailiffs tried to serve papers at a lighthouse here in August, they suddenly found themselves surrounded by armed troops from Russia's Black Sea Fleet who delivered them to police as if they were trespassing teenagers
.2

The humiliating episode underscored Russia's continuing influence in the storied peninsula on the Black Sea nearly two decades after the fall of the Soviet Union -- and the potential for trouble here ahead of Ukraine's first presidential vote since the 2005 Orange Revolution
.7

Huge crowds of protesters defied Moscow in that peaceful uprising and swept a pro-Western government into power
.1,3,7 Now, the Kremlin is working to undo that defeat, ratcheting up pressure on this former Soviet republic to elect a leader more amenable to Russia's interests in January
.1

Russian President Dmitry Medvedev issued a letter in August demanding policy reversals from a new Ukrainian government, including an end to its bid to join NATO. He also introduced a bill authorizing the use of troops to protect Russian citizens and Russian speakers abroad, a measure that some interpreted as targeting Crimea
.1,3,7

A group of prominent Ukrainians, including the country's first president, responded with a letter urging President Obama to prevent a "possible military intervention" by Russia that would "bring back the division of Europe." Ukraine gave up the nuclear arsenal it inherited from the Soviet Union in exchange for security guarantees from the United States and other world powers, they noted.

If a crisis is ahead, it is likely to involve Crimea
,1 a peninsula of rolling steppe and sandy beaches about the size of Maryland. The region was once part of Russia, and it is the only place in Ukraine where ethnic Russians are the majority. In the mid-1990s, it elected a secessionist leader who nearly sparked a civil war.

Crimea is also home to Russia's Black Sea Fleet, which is based in Sevastopol under a deal with Ukraine that expires in 2017. Russia wants to extend the lease, but Ukraine's current government insists it must go
.2,7

"It would be easy for Russia to inspire a crisis or conflict in Crimea if it continues to lose influence in Ukraine," said Grigory Perepelitsa, director of the Foreign Policy Institute in the Ukrainian Diplomatic Academy. "That's the message they're sending to any future president."
10,7

Russia's state-controlled media, widely available and popular in Crimea, have hammered the authorities in Kiev as irredeemably anti-Russian, and prominent Russian politicians have been calling for reunification with Crimea
.1,4 

But five years of policies in Kiev aimed at drawing Ukraine closer to Europe and the United States and at promoting Ukrainian language and history have also alienated the region. Ukraine's president, Viktor Yushchenko, the hero of the Orange Revolution, won only 6 percent of the vote here
.2,7

"He tried to force his ideology on us, and he failed," said Valeriy Saratov, chairman of the Sevastopol city council. "We don't feel we were conquered by Russia, but by Europe. We fought the Italians, the Germans, the French, the British. . . . We would never take sides against Russia."

Vladimir Struchkov, a pro-Russia activist and leader of a parents' organization in Sevastopol, said residents are especially upset about a new regulation requiring students to take college entrance exams in Ukrainian, eliminating a Russian option.

While Kiev is playing identity politics, he argued
,7 Moscow has been investing in Sevastopol, building schools, apartments and pools, repairing monuments and even opening a branch of Moscow State University.

The result has been a sharp shift in Crimean attitudes. In 2006, about 74 percent of Crimean residents regarded Ukraine as their motherland, but by last year, that figure had fallen to 40 percent, according to a survey by the Razumkov Center, a top research institute in Kiev.

Crimea became part of the Russian empire in 1783 after a long period of rule by Crimean Tatars, an indigenous Turkic people. During World War II, Germany captured the peninsula. After the war, the Soviet Union's Joseph Stalin accused the Tatars of Nazi collaboration and ordered their mass deportation. The Communists then sought to resettle the peninsula with politically reliable families, mostly Russians with ties to the military or the party apparatus.

When the Soviet Union collapsed, these people suddenly found themselves living in Ukraine instead of Russia, because Soviet leader Nikita Khrushchev had transferred Crimea to Ukraine in 1954 in a move that had little impact at the time
.1

Today, about 60 percent of the region's 2.3 million residents are Russian and 25 percent are Ukrainian. But the two ethnic groups are thoroughly intertwined. Opinion polls show majorities of both want the Black Sea Fleet to stay and support reunification with Russia, though there is similar support for greater autonomy for Crimea within Ukraine
.7

Crimean Tatars, who were allowed to return in the 1980s, make up about 10 percent of the population and are largely opposed to a return to Russian rule.

Refat Chubarov, a leader of the main Crimean Tatar political organization, said Russian media have vilified his people as criminals, playing on fears of Islam and their efforts to reclaim lost homes. But even among the Tatars, frustration with Kiev is rising.

"We are the strongest supporters of Ukrainian sovereignty in Crimea," Chubarov said. "But the disappointment is growing because the authorities have not done enough to provide land and other compensation to returning families."

Volodymyr Pritula, a veteran journalist and political analyst in Crimea, said the Kremlin has been trying to provoke ethnic conflict in the region, both to undermine the Ukrainian government and provide an excuse for intervention
.10

Three years ago, Vladimir Putin, then Russia's president, offered to help resolve tensions in Crimea after a clash between Russians and Tatars and suggested that the Russian fleet should stay to "guarantee stability," Pritula noted
.11

In recent months, he added, the Kremlin has stepped up its activities, with Russian nationalist groups staging protests on Ukrainian holidays and media outlets resuming the attacks on Tatars after a pause last year
.1,4,7,10

Emotions have been running high since Russia's war last year with another pro-Western neighbor, Georgia. The Black Sea Fleet participated in the conflict, and Ukrainian officials infuriated Russia by suggesting its ships might not be allowed to return to Sevastopol
.6,7

Tensions flared again this summer when Ukrainian police stopped Russian trucks three times for transporting missiles in Sevastopol without advance notice. Then came the episode with the bailiffs at Kherson Lighthouse, one of dozens of navigational markers along the Crimean coast that both Ukraine and the Russian fleet claim to own.

Judges have tried to order the fleet to hand over various facilities before, with the Russians routinely refusing and bailiffs departing without incident. But this time, the fleet accused Ukraine of "penetrating the territory of a Russian military unit" and warned of "possible tragic consequences to such actions."

Vladimir Kazarin, the city's deputy mayor, said the bailiffs stepped past a gate because no sentries were posted but quickly found the commanding officer, who asked them to wait while he sought instructions. Five minutes later, he returned with the soldiers who detained the bailiffs.

"Relations with the fleet have generally been good," Kazarin said. "But this just shows that people in Moscow are trying to find any excuse for conflict."
2,7
Dr. Gordon M. Hahn – Analyst/Consultant, Russia Other Points of View – Russia Media Watch; Senior Researcher, Monterey Terrorism Research and Education Program and Visiting Assistant Professor, Graduate School of International Policy Studies, Monterey Institute of International Studies, Monterey, California; and Senior Researcher, Center for Terrorism and Intelligence Studies (CETIS), Akribis Group. Dr Hahn is author of two well-received books, Russia’s Islamic Threat (Yale University Press, 2007) and Russia’s Revolution From Above (Transaction, 2002), and numerous articles on Russian and Eurasian politics.
2 OMISSION OF KEY FACTS: The article appears to omit some information, for example, where was the lighthouse located?  On the base or off?  Had the bailiffs trespassed?  The Russians might have had a perfectly legal right to act as they did, since Russians are there legally in accordance with the Russian Black Sea Fleet’s lease of the Sevastopol naval base.


7 ONE-SIDED PERSPECTIVE:  The article already reflects a one-sided bias and prejudices the reader against Russia.  The humiliation of the “humiliating episode” of Ukrainian bailiffs being removed by Russian military to the police is nothing compared to the humiliation Russians feel regarding the way Sevastopol and the Crimea became Ukrainian territory – the whim of a Soviet leader of a regime that came to power opposed to the Russian nation and could be regarded as illegitimate, just as Ukrainians and Georgians have claimed in asserting their independence.  Nonetheless, Russia has never challenged Ukraine’s sovereignty over the region.  Regarding “Russia’s continuing influence”, the author seems to characterize even this as illegitimate, despite the fact that 90 percent of Sevastopol’s population is ethnic Russian and a majority of Ukraine’s is as well.  Add to this the presence of the Russian Black Sea Fleet, and Russia would naturally retain influence there regardless of its efforts to maintain that influence.  The next button pushed is the Orange Revolution; the Post especially, but also other U.S. mainstream media as well as the entire American elite has misunderstood that episode as a democratic revolution from below, when in fact it was a revolution from above led by top Ukrainian politicians of one faction against another utilizing a portion of the population which it temporarily mobilized for its own purposes.  The Orange Revolution’s top leader is the most unpopular politician in the country now, and the regime remains as patrimonial and corrupt as before.


1,3,7 OPINION PRESENTED AS NEWS, INACCURATE STATEMENT/DATA, ONE-SIDED PERSPECTIVE: The reason for the ‘revolution’ was the attempt by one portion of the Ukrainian elite to cheat in the elections.  Revolutions, as the Orange events are referred to, are aimed against regimes not foreign states.  More interesting is the author’s zero-sum logic: a defeat for Moscow is “pro-Western.”  This is the very logic Western politicians and commentators condemn when they claim Russian is engaged in it.  Even if Russia views a “pro-Western government” on its borders as a problem, should we wonder.  The West made the fatal mistake of ‘securitizing’ democracy-promition by accompanying the latter with NATO expansion – the movement of the most powerful military alliance in world history to Russia’s borders.  Moreover, U.S. leaders twice misled Russian leaders first by promising that NATO would not expand beyond East Germany after the fall of the Berlin Wall (US Secretary of State James Baker to Soviet leader Mikhail Gorbachev) and second by claiming in October 1993 that the first round of NATO expansion would not come for a long time only to begin moving expansion forward in January 1994.


1 OPINION PRESENTED AS NEWS: This is opinion and analysis, not reporting. 


1,3,7 OPINION PRESENTED AS NEWS, INACCURATE STATEMENT/DATA, and ONE-SIDED PERSPECTIVE: This paragraph is a continuation of the author’s opinion masquerading as reporting in the preceding sentence.  Here, he is interpreting Russian actions in a one-sided and even inaccurate manner.  First of all, the Russian president did not demand anything in his letter.  He simply explained to Ukraine the reasons for the deterioration in Russian-Ukrainian relations from the Russian point of view.  Second of all, the bill introduced to provide protewctions for Russian citiezens and speakers abroad is reasonable enough.  For example, the U.S. invaded Granada to protect its citizens.  The Rissian bill, moreover, comes in the wake of Georgia’s starting a war by firing on civilians and Russian peacekeepers with a massive and indiscriminate artillery attack that lasted for hours and killed tens and wounded hundreds.  Since Ukraine and Georgia have joined together in trying to join NATO and undertake other anti-Russian actions, including the sale of large of amounts of weaponry by Ukraine to Georgia, Russia would be foolish not to prepare for the possibility that Ukraine might attempt some provocation in the Crimea or Sevastopol, where it is already trying to stamp out Russian language education in a city populated 90 percent by ethnic Russians, or a provocation against the Black Sea Fleet.  Indeed, Ukrainian President Viktor Yushchenko has issued an order restricting the movement of Black Sea Fleet vessels.  Should Ukraine be thinking about charging Russia with violating that order and try to interfere or board Russian ships, Moscow is showing its readiness to protect its own.  None of this is mentioned in this one-sided article.


1 OPINION PRESENTED AS NEWS: This at best opinion and at wors speculation serving the claims and interests of the Ukrainian government, which Poland is routinely turning against Russia.  The wife of Polish Foreign Minister Radek Sikorski is the Post’s own Anne Applebaum, who conducts the continuous campaign of russophobic reporting on the Post’s pages.


2,7 OMISSION OF KEY FACTS and ONE-SIDED PERSPECTIVE: This was the author’s chance to insert some alternative opinion, analysis, interpretation or facts.  For instance: ‘The West’s move to bring world history’s most powerful military alliance to Russia’s borders, some analysts say, undermines Russian national security and interests.  One example might be that Ukraine’s membership in NATO would be impossible as long as military forces from a non-NATO member are stationed on its territory or in its territorial waters.’


10,7 OVERUSE OF SAME WESTERN SOURCE and ONE-SIDED PERSPECTIVE: Her the Post cites a Ukrainian expert.  It is routine in Washington Post and other mainstream media ‘news’ stories to include only the opinions of anti-Russian Western or appropriate local experts, unless Russian statements can be used to support the opinion of the Post.


1,4 OPINION PRESENTED AS NEWS and CLAIMS UNSUPPORTED BY DATA/FACTS: Although it might be true that Russian state-controlled media have hammered Ukraine’s authorities, the author expressions an opinion when he claims they have “hammered” them and this claim is not supported by any data or facts.  It is likely that Ukrainian state-controlled media have ‘hammered’ Moscow.  Indeed, president Yushchenko claimed, as this article notes, Russia was planning military action.


2,7 OMISSION OF KEY FACTS and ONE-SIDED PERSPECTIVE: The author passes up the opportunity here to provide another alternative balancing fact: the ratings nationwide for the “hero of the Orange Revolution” in the upcoming January 17th presidential elections are ven lower than 6 percent.


7 ONE-SIDED PERSPECTIVE: Readers might have noticed that on this point – that Ukraine is playing identityt politics, the author is unwilling engage in the usual offering of ‘opionion as news’, separating himself from the view by inserting the phrase “he argued.”  It is perhaps also noteworthy that Moscow is said to be “investing in Sevastopol” by “building schools, apartments and pools, repairing monuments and even opening a branch of Moscow State University.”  The author might have referred to this as economic assistance.


1 OPINION PRESENTED AS NEWS: Russia Media Watch is not charging the author with ‘opinion presented as news.’  Rather, we find it odd that whereas when pro-Ukrainian facts or psotions are stated, they are often accompanied with interpretative summary statement to drive the anti-Russian point home.  But here, when a series of facts are presented that logically put the legal legitimacy of Ukraine’s claim on Crimea into doubt, this idiea is not introduced.  By this, Russia Media Watch is not saying that Ukraine’s sovereignty over Crimea is not legitimate, since it would be destabilizing, to say the least, to raise this issue.  It might be true that the legality of Kiev’s claim to sovereignty over Crimea is dubious, for practical purposes of maintaining political stability and international peace we believe this issue should not be raised by anyone.  However, the complications created by this difficult Soviet history are all the more reason for powere alien to the region not to meddle by expanding powerful military alliances to one side in a potential dispute. 


7 OMISSION OF KEY FACTS:  Refreshingly, this information appears in a U.S. mainstream media article for the first time.  Naturally it is buried near the bottom of this rather long article, making it likely that many readers will never read it.  


10 OVERUSE OF SAME WESTERN SOURCES: Once more the author uses a Ukrainian expert for expert opinion.  Russian opinion is usually expressed by politicians to discredit the Russian position, since the Post and other mainstream media have long ago planyed in readers’ minds that Russians, especially Russian politicians, are unreliable, even mafia or fascist figures.


11 UNIDENTIFIED SOURCE: The author cites another person citing another person, in other words, hearsay.  The author should have checked whether Putin actually made this statement in the way the Ukrainian and perhaps biased expert is claiming.  A date and source would be nice.  It could have been written this way: ‘As Pritula noted, on such-and-such a date Putin, speaking to so-and-so or cited in such-and-such newspaper said: “here would be a direct quote”. 


1,4,7,10 OPINION PRESENTED AS NEWS, CLAIMS UNSUPPORTED BY DATA/FACTS, ONE-SIDED PERSPECTIVE, and OVERUSE OF SAME WESTERN SOURCE: The author is is using the opinion of the same source to support his opinion or assigned task to charge that Russia is doing these things.  There is nothing presented to support the same overused source’s claim that the Kremlin is connected with local Russian political groups, which are called ‘nationalist’ to discredit them.  One wonders why Russian ‘nationalist’ groups cannot hold demonstrations on Ukrainian holidays.  Indeed, this is natural, since they would not have to work on holidays.  What media outlets are attacking Tatars is not clear; Moscow ould be careful about this since Tatars are Russia’s second largest nationality.  ROPV’s Russia Media Watch is still waiting for a Post or other U.S. mainstream media article on Ukrainian 'nationalists' who actually took 30 percent of a local council election in Galicia (in western Ukraine) last year.


6,7 SLANTED TERMINOLOGY and ONE-SIDED PERSPECTIVE: Readers should not the phrase “Russia’s war”; a subtle way of insinuating Russian inspiration of the war.  The recent report on the war by an EU commission concluded that Georgia started the war and used massive indiscriminate artillery bombardments of South Ossetia’s capitol city, which prompted Russia’s military response.  During that war, the U.S. flew back to Georgia its troops fighting in Iraq so they could fight the Russians and Ossetians.  Meanwhile, Ukraine tried to suggest Russian ships participating in the war might be locked out of Sevastopol for doing so.  Who said NATO expansion was not in Russia’s interests and that new ‘pro-Western’ regimes in Ukraine and Georgia were not threat to Russia, as Moscow’s ‘19th century thinking’ so archaically presumes? 


2,7 OMISSION OF KEY FACTS and ONE-SIDED PERSPECTIVE: This little fact gets buried at the end of the article: the bailiffs were technically trespassing on the Russian base.  The one-sided perspective climaxes with the Post’s claim, voiced by an interviewee for the ‘news’ article, of course, that the detention of the bailiffs for trespassing on the base was an attempt by Moscow to start a military conflict. 





�CLAIM UNSUPPORTED BY DATA/FACTS


�OMISSION OF KEY FACTS


�ONE-SIDED PERSPECTIVE


�OPINION PRESENTED AS NEWS, INACCURATE STATEMENT/DATA, ONE-SIDED PERSPECTIVE


�OPINION PRESENTED AS NEWS


�OPINION PRESENTED AS NEWS, INACCURATE STATEMENT/DATA, and ONE-SIDED PERSPECTIVE


�OPINION PRESENTED AS NEWS


�OMISSION OF KEY FACTS and ONE-SIDED PERSPECTIVE


�OVERUSE OF SAME WESTERN SOURCE and  ONE-SIDED PERSPECTIVE


�OPINION PRESENTED AS NEWS and CLAIMS UNSUPPORTED BY DATA/FACTS


�OMISSION OF KEY FACTS and ONE-SIDED PERSPECTIVE


�ONE-SIDED PERSPECTIVE


�OPINION PRESENTED AS NEWS


�OMISSION OF KEY FACTS


�OVERUSE OF SAME WESTERN SOURCES


�UNIDENTIFIED SOURCE


�OPINION PRESENTED AS NEWS, CLAIMS UNSUPPORTED BY DATA/FACTS, ONE-SIDED PERSPECTIVE, and OVERUSE OF SAME WESTERN SOURCE 


�SLANTED TERMINOLOGY and ONE-SIDED PERSPECTIVE


�OMISSION OF KEY FACTS and ONE-SIDED PERSPECTIVE






